zaterdag 24 februari 2024

VAARWEL FLIPPIE











In de corona-tijd begon 't: de nek en de schouders lieten zich voelen. Stijfheid, pijntjes en ik wist precies hoe 't kwam: ik zat daar maar de hele dag thuis te werken, op zolder of in de keuken, achter mijn laptop. Met een gebogen nek en kromme schouders. Da's niet goed voor 'n mens. Ik schafte mij een Infraroodlamp aan, van Philips. Een vrij grote lamp op een wit standaard met een stevige, ronde voet. Een fijn ding en sindsdien lag ik elke avond voor het slapengaan heerlijk te genieten van de warmte van Flip, zo noem ik de lamp maar even. Hij ziet er ook uit als een Flip, een Flippie eerder. Het is net een robotje naast mijn bed, met een scheef gedraaid hoofdje, als 'n hondje dat je afwachtend aankijkt - zullen we een rondje lopen baasje, zoiets - klaar om mij te dienen. En als ik dan het klokje ronddraai, dan begint Flip enorm te blozen, zijn hoofd vuurrood en bloedheet en die warmte is zo helend! 

Ook als ik helemaal geen nek- en schouderpijn heb, laat ik mij door Flip verwennen. De warme stralen dringen diep door tot mijn gewrichten, en ja als 60-plusser heb ik best wel eens last van die gewrichten. Ook op andere plekken in het lijf, zoals bij mijn heupen. Dus Flip mag steeds meer beschijnen, mijn nek, schouders, onderrug en heupen. Wat 'n zaligheid! 

Doorgewarmd en ontspannen kruip ik na 2 x een kwartiertje InfraRood - eerst links, dan rechts - tegen mijn andere Flippie aan om lekker te gaan slapen. Totdat ... totdat Flip er ineens mee ophoudt! 'Huh, denk ik verward, wat doe ik niet goed? Zit de stekker er wel goed in? Check! Ja, die zit erin. Draai ik het klokje wel goed genoeg door? Check! Ja, die staat keurig op 1 rondje draaien. 'Uhm... maar, maar... de lamp gaat niet aan.' 'Ja', mompelt de man vanonder de dekens, 'ze raken na een jaar of drie, vier op, Ilse, dan moet je 'm laten vervangen.' 'Aha, ach, tjeetje, nou ... ' en toch wel een beetje misnoegd kruip ik tegen mijn flip van vlees en bloed aan. 

De dag erop besluit ik te checken op de website van Philips en eigenlijk  had ik 't toen al kunnen weten, heel inzichtgevend, die website bedoel ik. Er is voor mij als klant geen touw aan vast te knopen, ik bedoel, ik ben een leek die geen verstand heeft van alle (engelse) benamingen van alle producten van Philips. En ook niet weet onder welke Group ze vallen. Welke afdeling moet ik nu toch bellen? Of mailen misschien? Ik waag een gok en kies voor Belichting en vind informatie. Ik lees dat als de InfraRood lamp op is - ze raken dus na een jaar of wat op - je als klant kun regelen dat er een onderhoudsmonteur van Philips langs komt en dat die de lamp vervangt. Je mag het absoluut niet zelf doen, dat vervangen. Okay, helder, dus dat moet ik regelen. Omdat het al einde dag is en ik de dagen erna telefonisch niet goed bereikbaar ben want ik moet werken, mail ik. En er volgt antwoord, althans, ik word de dag erna meteen gebeld maar kan niet opnemen want zit op mijn werk in een gesprek. Als ik mijn mail check, zie ik dat ik antwoord heb van ene Chantal van Philips; die heeft mij tevergeefs gebeld, ik moet zelf maar terugbellen, maar niet naar deze afdeling maar naar een andere en daar krijg ik drie telefoonnummers voor aangeboden.

Ik bel op mijn vrije dag. Ga er even goed voor zitten. Bij telefoonnummer 1 blijkt dat ik die afdeling niet moet hebben. Ik krijg een ander telefoonnummer van de afdeling Medische Apparatuur, want daar zou deze lamp vast wel eens onder kunnen vallen. Dat nummer bel ik maar ook deze dame zegt dat ik een andere afdeling moet hebben, maar daar stink ik niet in. Ik houd haar aan de praat en kijk aan, dat vindt ze reuze gezellig. Ze vraagt me naar het type-nummer, ik noem 't op en 'oooh, ja, die lampen kent ze wel hoor. Die met zo'n stevige, ronde voet?'  'Ja!' Mijn hartje maakt 'n sprongetje, zij weet misschien toch wel hoe mij te helpen. Ik houd haar nog wat langer aan de praat. Met haar zachte g babbelt ze zo een kwartier vol over van alles en nog wat en beveelt mij aan om eens bij een aantal sauna's na te vragen door wie zij hun InfraRood lampen laten vervangen. Want, ' Philips doet dat al een hele tijd niet meer hoor, mevrouw, ik heb 't eens een keer aan een klant verteld dat er een monteur zou komen en dat geregeld, maar oh oh oh, ik kreeg me toch een potje op mijn donder. Nee, ga naar een sauna, naar welke gaat u meestal?'  En ik noem de namen van de sauna's waar ik graag kom en ja, zij gaat altijd naar Beerendonck en toen ze daar eens zat in de InfraRood, toen al vroeg zij zich af hoe ze daar de lampen vervangen, door wie en bla bla bla. Ik rond het gesprekje maar af, hoe gezellig ook en wens haar een fijne dag. Maar vraag nog wel of misschien iemand die informatie op de website kan weghalen, want: 'als het al heel lang niet meer wordt gedaan, dat vervangen, kun je het er toch maar beter afhalen? ' Ja, is ze helemaal met mij eens maar dat kan zij niet doen, hoor, dat moet ik maar aan iemand van Philips doorgeven. 

'Nou', denk ik vervolgens: 'eerst maar een kopje koffie, hoor. Tjemig de Pemig! Begrijp ik nu goed dat de informatie op de website verouderd is maar dat ik - klant -  'iemand' in de organisatie van Philips moet gaan bellen om te zeggen dat ze die info er af moeten halen? En, dat ik naar de sauna moet gaan - of een sauna moet bellen ofzo - en daar aan de balie of bij de technische dienst wellicht, moet vragen door wie zij hun InfraRood lampen laten vervangen en dat ik dat bedrijf dan moet bellen in de hoop dat zij mij, commercieel oninteressant klantje, gaan helpen door naar mijn huis te komen om 1 lampje te vervangen? ' 

Als ik mijn koffie op heb, haal ik de mail van Chantal naar boven en ik schrijf een heel lang uitgebreid relaas terug. Een Kafkaesk relaas wordt het. Okay, ik heb er geen nieuwe InfraRood lamp mee, maar zo schrijf ik wel lekker even mijn frustratie en verdriet van me af. Verdriet, jazeker, want daar staat Flippie dan, zijn leven zit erop en ik kan 'm niet helpen, of laten helpen door zijn Makers. Want die hebben ergens in een hoog torentje in het Zuiden van het land besloten dat deze InfraRood lampen, deze Flippies niet meer lucratief zijn dus dat daar geen vervangende lampen meer worden ingezet, misschien zijn die inzet-lampen er ook helemaal niet meer. Of is die hele lamp allang uit de handel maar is ' iemand' vergeten dat er nog ' ergens' op die website iets staat over vervanging en hoe dat te regelen. Of is er bezuinigd op de onderhoudsafdeling? Ik wacht nog enkele dagen tevergeefs op respons. Case closed voor Philips, blijkbaar. 

Flip, Flippie, sorry jongen, er zit niks anders op dan je maar bij het grofvuil te zetten. Adieu vriendje. Vaarwel. Dank voor alle warmte die je mij hebt gegeven. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

AUTO VOORTAAN TE GAST

Toet. Pep. BrmBrmBrm HongeHongeHonge Toet.Pep BrmBrmBrm HongeHongeHonge ... Om zeven uur vanochtend werd ik mijn bed uit-ge-toet en - ge-pep...